
Klaarheid en goede afspraken, in samenspraak met patiëntenorganisaties
Om te zorgen dat er ethisch, transparant en productief wordt samengewerkt tussen patiëntenorganisaties (PO) en de innovatieve biofarmaceutische bedrijven, ontwikkelde de werkgroep 'Patient Engagement' binnen pharma.be in co-creatie met PO’s en gevalideerd door pharma.be’s patiëntenadviesraad, twee belangrijke handleidingen. Het doel is niet alleen de samenwerking te verduidelijken maar waar mogelijk ook vergemakkelijken, rekening houdend met de beperkte capaciteit waarmee bepaalde ziekte-specifieke patiëntenorganisaties moeten werken.
10-punten checklist voor samenwerking met patiëntenorganisaties
Deze handleiding is een antwoord op de pharma.be rondvraag bij patiëntenorganisaties en het Rondetafelgesprek met een 50-tal PO’s georganiseerd in samenwerking met het Patient Expert Center (PEC) in 2022 . Deze eenvoudige checklist zullen onze leden gebruiken als toetssteen om na te gaan of ze als partner wel echt patiëntgericht werken.
Vragen en antwoorden over de Code voor deontologie van pharma.be
Bij de PO’s leefden veel vragen bij het lezen van de deontologische code van pharma.be waarin de samenwerking met patiënten in hoofdstuk 3 is beschreven. In totaal werden 28 vragen gesteld die in deze Q&A in detail beantwoord worden, dit ter verduidelijking van de soms complexe regelgeving. Er wordt aangegeven wat wel of niet kan, en waarom.
Beide documenten zijn een eerste aanzet en zullen de basis vormen voor verdere aanbevelingen en verfijning op basis van opgedane ervaringen en feedback.


Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het reilen en zeilen binnen de farma-industrie, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!