Persbericht - pharma.be publiceert eerste Report to Society - CEO Caroline Ven legt uit waarom

Sector

Brussel, 15 december 2021 - pharma.be, de algemene vereniging van de Belgische geneesmiddelenindustrie, publiceert vandaag haar eerste maatschappelijk rapport. In dit verslag geeft pharma.be een overzicht van de maatschappelijke impact die de innovatieve geneesmiddelenindustrie had in 2020, het eerste jaar van COVID-19. Een uitdagend jaar, op het scherp van de snede tussen snelheid van handelen en zorg voor veiligheid en kwaliteit, tussen het hoofd bieden aan COVID-19 en blijven zoeken naar oplossingen voor andere ziektes. Het was een hoopgevend jaar, dat bevestigde hoe groot het engagement en de wil tot samenwerking binnen de farmaceutische sector zijn. Het was vooral ook het jaar waarin de missie van pharma.be ‘science serving life’ voor het brede publiek nóg tastbaarder werd.

Bijdrage aan een gezonde samenleving

In het Report to Society wordt getoond hoe de biofarmaceutische sector in België, een bijdrage levert aan een gezonde samenleving, door middel van:

• 125 biofarmaceutische bedrijven in België als onderdeel van een sterk gezondheids- & onderzoeks-ecosysteem
  • bijna 5 miljard investeringen in O&O, waardoor de sector de belangrijkste private investeerder op dit terrein is
  • meer dan 500 klinische studies die gelanceerd werden in België
  • de introductie van 75 nieuwe behandelingen voor patiënten, waarvan 5 geneesmiddelen voor de behandeling van zeldzame ziekten
  • onze rol als fabriek van geneesmiddelen en vaccins voor de rest van de wereld
  • 130.000 medewerkers die rechtstreeks of onrechtstreeks in deze sector tewerkgesteld zijn
  • een inzamelingsinitiatief voor niet-gebruikte en vervallen geneesmiddelen dat voorkomt dat deze in ons leefmilieu terecht komen en dat de patiënt niets kost.

“De positieve bijdrage van de biofarmaceutische sector aan het gezondheidszorgsysteem en de economie van ons land mag niet worden onderschat. De producten die hier worden ontwikkeld en geproduceerd bereiken patiënten over de hele wereld. In 2020 bedroeg de waarde van de uitvoer van biofarmaceutische producten uit België meer dan 56 miljard euro. Daarmee behoren we tot de top van Europa.

Dit succes is geen toeval. Het is het resultaat van voortdurende investeringen in O&O, maar ook van een dynamisch ecosysteem dat de grote namen uit de industrie, de kmo’s, de academische wereld en de overheid met elkaar verbindt. De biofarmaceutische sector is bij uitstek een sector die sterk verweven is in heel veel takken van de samenleving.

Als koepelorganisatie van deze innovatieve bedrijven bouwt pharma.be heel bewust mee aan dit ecosysteem. Wij willen nog sterker inzetten op gezondheid en op innovatie. In de eerste plaats om patiënten zo snel mogelijk toegang te geven tot innovatieve behandelingen, maar ook om onze economie te versterken. Wij hopen met dit Report to Society een bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat en hiermee de brede samenwerking, in het belang van alle Belgen, nog verder uit te kunnen bouwen.”

CEO pharma.be