Persbericht - Meer dan 4000 geneesmiddelen goedkoper vanaf 1 april 2019

Sector
Maatschappelijke impact

De prijsdalingen bedragen minstens 2,41 %, en lopen in een aantal gevallen op tot –10 %. Het gaat zowel om bloeddrukverlagers, anti-astma-medicatie, als geneesmiddelen voor reumatische aandoeningen, en vele andere.

Herman Van Eeckhout

In België zijn er ongeveer 9900 verschillende geneesmiddelen (presentaties) te verkrijgen. 4033 daarvan, dus meer dan 40 procent van àlle geneesmiddelen in België, zullen op 1 april in prijs dalen. Deze prijsdalingen maken deel uit van de besparingsmaatregelen die door de farmasector worden gedragen, in het kader van de geneesmiddelenbegroting voor 2019, en werden in het parlement goedgekeurd”.

Herman Van Eeckhout
Senior directeur geneesmiddelenbeleid bij pharma.be
Catherine-Rutten

Dankzij deze prijsdalingen zullen patiënten jaarlijks ongeveer 10 miljoen euro minder uit hun eigen portemonnee betalen voor geneesmiddelen. Daarnaast zal ook de overheid jaarlijks zowat 70 miljoen euro minder uitgeven aan deze oudere geneesmiddelen. Op die manier wordt budgettaire ruimte vrijgemaakt om te investeren in de nieuwste geneesmiddelen en therapieën”.