Persbericht - België heeft sleutelpositie in Europese farmaceutische sector

De Belgische farma in de EU in enkele cijfers

• Op het gebied van onderzoek en ontwikkeling bevestigt België zijn leidende positie als het land dat per inwoner het meest in O&O investeert in de EU, met 335,7 euro geïnvesteerd per inwoner. Dat is 26% meer dan Denemarken, nummer 2 in Europa. België staat ook op de tweede plaats wat betreft het aantal klinische proeven per inwoner, met een totaal van 503 goedgekeurde klinische proeven in 2020.
  • Ons land staat ook op de tweede plaats wat betreft het aantal biofarmaceutische octrooiaanvragen per inwoner, met 371 aanvragen in 2020. Dat is meer dan één octrooiaanvraag per dag.
  • Met 127.381 directe, indirecte en geïnduceerde banen in de farmaceutische industrie staat België op de derde plaats in Europa wat betreft het aandeel van de biofarmaceutische werkgelegenheid in de totale werkgelegenheid in het land.
  • Tot slot is België de op twee na grootste exporteur van biofarmaceutische producten in de Europese Unie, met een totale export ter waarde van 56,3 miljard euro in 2020 in biofarmaceutische producten.

Niet op onze lauweren rusten

Een unieke combinatie van een goed ontwikkeld ecosysteem, hoogopgeleide arbeidskrachten en sterke samenwerking met overheden en onderzoekscentra geven België een sterke positie in elk belangrijk aspect van de biofarmaceutische waardeketen. We moeten ons er echter van bewust zijn dat deze positie niet als vanzelfsprekend kan worden beschouwd. De voordelen van de sterke aanwezigheid van onze biofarmaceutische sector zijn duidelijk, zowel vanuit het oogpunt van de gezondheidszorg als vanuit economisch oogpunt. Andere landen benijden België hiervoor en tonen steeds meer ambities om deze rol over te nemen.

Caroline-Ven-CEO-2021

Wij benadrukken dat wij onze leidende positie moeten blijven beschermen en handhaven, en dat wij de kans moeten grijpen om die in de komende jaren te versterken. Door nauwe samenwerking tussen de biofarmaceutische sector, onderzoekers, wetenschappelijke instellingen, overheidsinstanties, aanverwante industriële sectoren en belanghebbenden kunnen we opmerkelijke resultaten boeken.

Caroline Ven
CEO van pharma.be
Become a member

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het reilen en zeilen binnen de farma-industrie, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!