Een ethische en transparante relatie met zorgverleners
Het duurt ongeveer tien jaar om een innovatief geneesmiddel te ontwikkelen. Tijdens dit onderzoeks- en ontwikkelingsproces werken farmaceutische bedrijven nauw samen met artsen en de wetenschappelijke gemeenschap. Deze interacties zijn niet alleen legitiem, maar ook noodzakelijk.
Als eerste contactpunt met de patiënt beschikken zorgverleners over onschatbare deskundigheid en praktische ervaring bij de ontwikkeling van behandelingen voor bepaalde ziekten. Het delen van deze kennis en deskundigheid levert een fundamentele bijdrage aan de therapieën die door bedrijven worden ontwikkeld ten bate van patiënten.
Farmaceutische bedrijven hebben de verantwoordelijkheid en de plicht om zorgverleners (en in het bijzonder artsen) te informeren over nieuwe therapieën op de markt, zodat elke individuele patiënt kan genieten van de best mogelijke behandeling. Door objectieve en wetenschappelijke informatie te verstrekken, bevorderen farmaceutische bedrijven het juiste gebruik van geneesmiddelen. Zij zijn de belangrijkste bron van informatie over de geneesmiddelen en behandelingen die zij ontwikkelen.
Transparantie is van het allergrootste belang voor de farmaceutische sector. De relatie van de industrie met zorgverleners, zorginstellingen en patiëntenorganisaties is steeds strikt gereglementeerd door de wetgeving, de deontologische code van pharma.be en de gedragscodes van de koepelorganisaties van pharma.be (IFPMA en EFPIA).
pharma.be heeft een brochure ontwikkeld met 10 infografieken over verschillende ethische thema's, zoals geneesmiddelenreclame, de relatie van farmaceutische bedrijven met gezondheidswerkers, zorgorganisaties en patiëntenverenigingen, giften en subsidies, enz.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het reilen en zeilen binnen de farma-industrie, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!