Persbericht - Wereldkankerdag – 4 februari 2019 - 19 nieuwe innovatieve kankermedicijnen voor patiënten in België in 2018

Gezondheidsbeleid
Geneesmiddelen- en vaccinbeleid

“Het aantal nieuwe geneesmiddelen benadrukt het innovatievermogen van de (bio)farmaceutische sector. Die nieuwe kankerbehandelingen kunnen voor bepaalde patiënten van levensbelang zijn en tonen nog maar eens aan dat onderzoek en ontwikkeling van nieuwe therapieën een prioriteit zijn voor onze leden.”

“Enkele van die nieuwe geneesmiddelen zijn doelgerichte therapieën om een specifieke groep patiënten te behandelen. De therapieën zijn aangepast aan het genetische profiel van de patiënt. Bepaalde medicijnen zijn ook goedgekeurd voor pediatrisch gebruik. Daarbij gaat het om behandelingen waarvan klinische studies aantonen dat ze doeltreffend werken bij kinderen en adolescenten”

Kristel De Gauquier
Medisch directeur van pharma.be

“België staat bekend om zijn uitgebreide expertise in de ontwikkeling van de medicijnen van de toekomst. 22,5 procent van de klinische studies naar kanker in Europa zijn opgestart of worden uitgevoerd in ons land. Innovatieve (bio)farmaceutische bedrijven werken hiervoor samen met meer dan 70 ziekenhuizen en talrijke uitstekende onderzoekscentra in ons land. Dat vormt een uniek ecosysteem in Europa”

(1) Het positieve advies voor een terugbetaling van een geneesmiddel wordt verleend door de Commissie voor de terugbetaling van Geneesmiddelen (CTG)*, een onderdeel van het RIZIV**. Deze laatste beoordeelt de aanvragen voor een terugbetaling aan de hand van vijf criteria: werkzaamheid, doeltreffendheid, bijwerkingen, toepasbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. In 2018 werden negentien geneesmiddelen die verschillende kankers in diverse stadia behandelen, terugbetaald.

*Dit orgaan is samengesteld uit vertegenwoordigers van mutualiteiten, artsen- en apothekersverenigingen, universiteiten en de overheid. Representatieve beroepsorganisaties die de geneesmiddelenindustrie vertegenwoordigen, zetelen eveneens in de CTG, maar hebben geen stemrecht.

**Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering