Melanoma Maandag : intensief onderzoek brengt nieuwe, hoopgevende therapieën steeds dichterbij

02/05/2014

Melanoma Maandag - 5 mei 2014:

pharma.be wijst er op dat de zoektocht naar nieuwe, hoopgevende therapieën onverwijld verder gaat voor de patiënten die met deze pathologie geconfronteerd worden.

Feiten en cijfers

Melanoom is een betrekkelijk zeldzame en kwaadaardige vorm van huidkanker (9% van alle huidkankers) waarbij de pigmentcellen (melanocyten) ontaarden in kwaadaardige cellen die ongeremd kunnen delen. Soms ontstaat de tumor in een moedervlek, maar meestal ontstaat ze uit pigmentcellen in een gave huid. [1]

Het is de meest agressieve vorm van huidkanker, die zich veel sneller uitzaait dan andere vormen van huidkanker en moeilijk te behandelen is. [2]

In België werden 2.166 gevallen opgetekend in 2011, met een beduidend hogere incidentie bij vrouwen dan bij mannen (57% tov 43%) [3]. Jaarlijks overlijden ongeveer 300 patiënten in België aan uitgezaaide melanoomkanker. Melanoom is de meest frequente doodsoorzaak van kanker bij vrouwen tussen 15 en 29 jaar oud. [4]

Diagnose en behandeling

Een tijdige diagnose is essentieel. Naar aanleiding van Melanoma Maandag op 5 mei worden op verschillende plaatsen gratis screenings aangeboden.

Bij de meeste (90 %) van de patiënten kan de tumor chirurgisch verwijderd worden.

Indien er uitzaaiïng naar de organen optreedt, liggen de kaarten anders. Voor die patiënten is tot op heden bijna nooit volledige genezing mogelijk. De voorbije jaren werden verschillende geneesmiddelen ontwikkeld die de kanker soms nog jaren tegenhouden en zo de levensverwachting van de patiënt aanzienlijk verhogen.

Behandeling met innovatieve geneesmiddelen

Het is niet overdreven om van een echte revolutie in de behandeling van deze aandoening te spreken. Er bestaan vandaag verschillende soorten behandelingen: (1) chemotherapie die kankercellen vernietigd of hun groei poogt af te remmen, (2) de doelgerichte therapie die specifiek uitgezaaide melanoomcellen aanpakt en (3) de immuno-oncotherapie die de natuurlijke afweercellen, de witte bloedcellen, stimuleert.

Naar de toekomst toe : Wat wordt er onderzocht en ontwikkeld ?

Andere hoopgevende therapieën worden volop onderzocht. Ook in België wordt hier volop onderzoek naar gedaan: momenteel zijn er 22 klinische studies voor melanoma lopende. Hiervan worden er 18 gesponsord door de farmaceutische industrie en 4 door universiteiten (UZ Brussel & Cliniques Saint-Luc). [5]

Catherine Rutten, CEO pharma.be: "De afgelopen jaren werd spectaculaire vooruitgang geboekt bij de behandeling van uitgezaaid melanoom. Universiteiten en farmaceutische bedrijven zetten de zoektocht naar nieuwe, hoopgevende therapieën onvermoeibaar verder en timmeren zo samen aan de weg om alle patiënten van vandaag en van morgen hoop te geven. Dit illustreert dat de farmaceutische industrie zich opstelt als partner voor een globaal gezondheidsbeleid dat resoluut streeft naar betere zorg, bovenop de ter beschikkingstelling van geneesmiddelen".

[1] Stichting Tegen Kanker

[2] Vlaamse Liga Tegen Kanker

[3] Stichting Kankerregister

[4] "Onderzoek naar immunologische behandeling van melanoom in de belangstelling", Muze (Medisch Magazine Van Het UZ Brussel), editie september 2011