"Investeren in animal health heeft ook zijn weerslag op de gezondheid van de mens"

Catherine de Mûelenaere is dierenarts van opleiding en werkt bij Elanco als Head of Marketing Elanco Benelux & Nordics

 

 

 

Catherine de Mûelenaere, waarom koos u ervoor om diergeneeskunde te studeren?

"Ik groeide op in een juridisch milieu, die keuze werd dus in ieder geval niet door thuis meegegeven. Zonder twijfel is de oorsprong daarvan terug te vinden in mijn prille jeugd. Toen ik als 4‑jarige met mijn familie van Brussel naar een huis midden de velden in de rand van Brussel verhuisde, kwam ik spelenderwijs in contact met het boerenleven rondom ons huis. De liefde voor kleine en grote dieren is daar ontstaan. Ik leerde als kind op de omringende boerderijen reeds vroeg tractor rijden en de dieren verzorgen. Ik overtuigde mijn ouders om achtereenvolgens een kat, een hond en een paard aan te schaffen. Op het einde van mijn humaniora heeft deze liefde voor dieren dan ook de doorslag gegeven voor mijn studiekeuze. Het was ook mijn bedoeling om na mijn afstuderen praktiserend dierenarts te worden. Dat is uiteindelijk anders gelopen".

Wat is tot nu toe uw loopbaan geweest?

"Ik ontdekte tijdens de stages in het laatste jaar en wat interim-werk na mijn afstuderen dat mijn verwachtingen over een eigen praktijk niet overeenstemden met de realiteit. Groepspraktijken waren toen nog eerder de uitzondering in België, en de beperkingen van een individuele praktijk strookten niet helemaal met mijn ambities. De eerste stap buiten de praktijk was als assistent op de afdeling virologie aan de faculteit diergeneeskunde. Tijdens de weekenden volgde ik een marketing-opleiding, vanuit de behoefte om mijn horizon te verbreden. Dit leidde aanvankelijk tot een baan als International Product Manager in een humaan diagnostisch bedrijf, waar ik mijn wetenschappelijke kennis en marketing-ambities kon combineren. Daar maakte ik kennis met het boeiend aspect van internationaal werken. Omdat ik het diergeneeskundig aspect wel miste, heb ik na 2 jaar de overstap gemaakt naar de Animal Health afdeling van Janssen Pharmaceutica. Daar ben ik 19 jaar werkzaam geweest, in internationale en Benelux functies, zowel marketing, technical en sales. In 2011 werd deze afdeling overgenomen door Elanco Animal Health. Momenteel ben ik bij Elanco Head of Marketing voor Benelux en de Scandinavische landen, waarvoor ik het marketing team leid".

Investeren in animal health heeft ook zijn weerslag op de gezondheid van de mens.

"Het gezond houden van dieren is uitermate belangrijk voor de gezondheid van de mens. Preventie is hierbij een sleutelworod. Het zorgt er voor dat infecties, die een potentieel gevaar kunnen zijn voor de humane gezondheid ingedijkt worden. Het zorgt voor de toelevering van proteïne-rijk voedsel, zoals vlees, melk en eieren, nodig voor onze fysische en cognitieve ontwikkeling. En bovenal verbetert het gezelschap van dieren het psychische, emotionele en sociale welzijn van mensen en maakt het mensen dus gelukkiger. Het is bij voorbeeld aangetoond dat mensen na cardio-vasculaire chirurgie sneller genezen in de aanwezigheid van huisdieren. Het effect is dus onmiskenbaar. Investeringen in innoverende middelen en technologieën voor de gezondheid van dieren komt de mens dus zeker ten goede".

Op deze internationale dag van de vrouw, wat zou u graag aan uw sector veranderen op het gebied van genderthematiek?

"Helaas zien we ook in onze sector nog dat het hoger management voornamelijk uit mannen bestaat. Net als in zo veel andere sectoren, overigens. Stapsgewijs zie ik hier wel wat verandering in komen, maar het gaat traag. Wellicht hebben vrouwen daar zelf een rol in te spelen door assertiever te zijn bij het waarmaken van hun ambities. Ik las recent dat bij exact dezelfde capaciteiten mannen sneller geneigd zijn om te denken dat ze een hogere functie wel aankunnen, daar waar vrouwen nog zullen twijfelen. Het leiderschapsteam doet er goed aan om deze over/onderschatting te erkennen. Managementteams met een evenwichtige samenstellingen van mannen en vrouwen leiden immers tot betere bedrijfsresultaten".