Belgische export in geneesmiddelen en vaccins floreert dankzij toplogistiek

07/06/2017

40,7 miljard euro: dit is de totale waarde van de geneesmiddelen en vaccins die in 2016 vanuit België geëxporteerd zijn, een stabiel cijfer ten opzichte van het vorige jaar. Dat blijkt uit de Farmacijfers 2016, uitgegeven door pharma.be.De sector kent indrukwekkende exportcijfers onder meer dankzij de unieke ligging van België, de vlotte toegang tot de buitenlandse markten via de uitgebreide wegen-, haven en luchthaveninfrastructuur, en de uitstekende dienstverlening van logistieke partners.

De innovaties die in de farmabedrijven in België worden ontwikkeld, leiden tot nieuwe innovaties in de logistiek. Samen zorgen zij voor een betere distributie van innovatieve geneesmiddelen naar patiënten, wereldwijd.

Enkele opvallende cijfers

• België telt 32 productiesites die innovatieve geneesmiddelen produceren,

• en 10 wereld- of Europese distributiecentra specifiek voor de geneesmiddelensector

• In 2016 exporteerde de Belgische farmaceutische sector voor € 40,7 miljard euro aan geneesmiddelen en vaccins

• Bijna de helft (47,6 %) van de Belgische geneesmiddelenexport gaat naar regio’s buiten de Europese Unie

• 1/5de (20,5 %) van de Belgische geneesmiddelenexport is bestemd voor de VS

• 1/8ste (12,6 %) van de export gaat naar de Aziatische markt.

Klik hier en bekijk de volledige brochure "Farmacijfers 2016"

Toegangspoort tot Europa en zelfs verder

De Belgische knowhow in farmaceutische innovatie en kwaliteitsvolle distributie naar patiënten wordt wereldwijd sterk gewaardeerd. Opvallend is het aandeel van de export naar verre (groei)markten: bijna de helft (47,6 procent) van de Belgische geneesmiddelenexport gaat voorbij de Europese landsgrenzen (i.t.t. 28 procent voor de export algemeen). De VS blijven de belangrijkste handelspartner van België op het gebied van geneesmiddelen en vaccins, met een aandeel van 20,5 procent.

Positieve en stabiele bijdrage tot de Belgische economie

De Belgische economie leunt sterk op de uitzonderlijke exportresultaten van de farmaceutische bedrijven in België: geneesmiddelen zijn jaar na jaar goed voor ruim 1/10de (11,3 %) van de totale Belgische goederenexport.

De sector realiseerde ook een positief handelssaldo van ruim 7,2 miljard euro in 2016. Dit is een stijging van bijna 1 miljard euro of 14,3 % met het jaar ervoor. Daarmee levert het een belangrijke bijdrage aan het positieve saldo op de Belgische handelsbalans (24,1 miljard euro) in 2016.

Farmaceutische en logistieke innovatie gaan hand in hand

De toenemende ontwikkeling en productie van geneesmiddelen en vaccins in farmaceutische bedrijven vertaalt zich ook in bijkomende activiteiten en tewerkstelling bij derden. 1 job in de farmasector levert zo’n 4,6 jobs in andere sectoren, onder meer in de sterk uitgebouwde logistieke sector in ons land.

De distributie- en levering van geneesmiddelen is voor de verschillende logistieke partners in België, die het weg-, lucht- of zeevervoer voor hun rekening nemen, een strategische activiteit geworden. Zij hebben de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in infrastructuur (o.m. grote koelzones voor een betere opslag van temperatuurgevoelige farmaceutische producten) en in high-tech IT-oplossingen om geneesmiddelen in de beste omstandigheden tot bij de patiënten te brengen. Zo leidt de innovatie in de farmaceutische bedrijven vaak tot innovaties in de logistieke sector.

Kris Peeters, Vice-Eerste Minister en Minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel: “België combineert een farmaceutische industrie van wereldklasse met een goed ontwikkeld logistiek netwerk. Dat maakt ons quasi uniek op globaal niveau. De logistieke kracht van België komt voort uit onze ideale ligging, in het hart van Europa. Zo’n 60 procent van de EU-bevolking woont binnen een straal van 500 km rond België. We hebben ook sterk geïnvesteerd in onze weg-, spoorweg- en waterweginfrastructuur. En bovendien zorgen de Belgische zee- en luchthavens ervoor dat producten op een recordtijd verzonden kunnen worden naar de vier hoeken van de wereld.”

Catherine Rutten, CEO van pharma.be: “Om onze wereldwijde erkenning als toeleveringsland te behouden, is het van groot belang dat de overheid en andere betrokkenen in zowel de farmaceutische als de logistieke sector blijven investeren. Beide sectoren gaan immers hand in hand.”

De “Farmacijfers” is een jaarlijkse publicatie uitgegeven door pharma.be, waarin het belang van de farmaceutische sector voor de Belgische economie wordt aangetoond, doorheen een set van belangrijke kernindicatoren: tewerkstelling, R&D, export en handelssaldo.

Bronnen

Farmacijfers 2016 (pharma.be)

Statistieken Buitenlandse handel van België (2016)

Woordvoerder pharma.be:

Stefaan Fiers (02 661 91 27 - 0476 76 90 77) - sf@pharma.be